Hieronder vind je informatie over de gehanteerde wetten en regels bij Uitsprekend logopedie en coaching.
Privacyreglement (AVG wet)
Wij verwerken medische gegevens van onze patiënten. Vanwege de gevoeligheid van deze gegevens hebben wij privacy hoog in het vaandel staan. Uitsprekend logopedie en coaching acht het belangrijk dat de privacy van onze cliënten goed is geborgd. In onze privacyverklaring kun je lezen welke persoonsgegevens wij verwerken en waarvoor. Dit privacyreglement beschrijft hoe wordt omgegaan met jouw persoonsgegevens, waaronder medische gegevens. Als er naar aanleiding van het privacyreglement nog vragen of opmerkingen zijn kun je contact opnemen met Martine van der Lugt.
E-mail: martine@uitsprekend.nl, telefoonnummer: 06-45713529.
Logopedie en kindermishandeling en huiselijk geweld
Deze praktijk werkt bij het vermoeden van huiselijk geweld of kindermishandeling met de Landelijke Meldcode Huiselijk Geweld en Kindermishandeling.
Deze is door de overheid ontwikkeld en per 1 juli 2013 wettelijk verplicht. De verplichting geldt voor organisaties en zelfstandige beroepskrachten in de (jeugd)gezondheidszorg, het onderwijs, de kinderopvang, de jeugdzorg, maatschappelijke ondersteuning, politie en justitie.
Wil je precies weten wat de meldcode inhoud? Kijk dan op de site van de Rijksoverheid via de volgende link: De Meldcode.
Uitsprekend hanteert de volgende regels rondom de meldcode
Persoonsregistratie en Privacybescherming
Persoonsregistratie en Privacybescherming
Om patiënten/cliënten zo goed mogelijk te behandelen, worden persoonsgegevens en gegevens over de logopedische behandeling vastgelegd in een patiëntendossier. Hierbij zijn de volgende wettelijke regelingen van toepassing: De Wet op de geneeskundige behandelovereenkomst (WGBO) en de Wet bescherming persoonsgegevens (WBP). Uitsprekend houdt zich aan deze wettelijke regelingen. Hieronder volgt uitleg over deze regelingen.
Wet op de Geneeskundige Behandelingsovereenkomst (WGBO)
In deze wet zijn de rechten en plichten van de cliënt en de hulpverlener vastgelegd die voortvloeien uit de overeenkomst tot een geneeskundige/paramedische behandeling. De wet is van toepassing op alle handelingen op het gebied van de geneeskunst, dat wil zeggen alle verrichtingen, inclusief onderzoek en advies, die rechtstreeks betrekking hebben op een persoon en tot doel hebben zijn gezondheid te verbeteren of te bewaken. Deze wet heeft dus ook betrekking op de relatie die de logopedist heeft met de cliënt.
De wet stelt aan de logopedist een aantal verplichtingen. Uitsprekend volgt deze verplichtingen. De belangrijkste verplichtingen zijn:
– informatieplicht: de logopedist verstrekt informatie die de cliënt nodig heeft om zelf op een verantwoorde manier beslissingen te kunnen nemen over zijn gezondheid. Deze informatie is afgestemd op (het niveau van) de cliënt. Uitsprekend geeft inzage in het behandelplan en vraagt goedkeuring en stelt een behandelovereenkomst op welke door cliënt na toestemming wordt ondertekend.
– toestemmingsvereiste: voor iedere (geneeskundige) behandeling is de toestemming van de cliënt vereist. De cliënt kan deze toestemming alleen geven als hij goed geïnformeerd is (zie informatieplicht).
Uitsprekend vraagt goedkeuring en stelt een behandelovereenkomst op welke door cliënt na toestemming wordt ondertekend. Tevens wordt gewezen op de informatie van de website.
– dossierplicht: de logopedist is verplicht een dossier bij te houden met daarin gegevens over de cliënt zoals de gezondheid van de cliënt, de uitgevoerde verrichtingen en relevante overige gegevens. Uitsprekend werkt met digitale dossiers in Incura. Deze gegevens zijn beveiligd met een wachtwoord.
– bewaarplicht: het dossier moet 15 jaar worden bewaard, te rekenen vanaf het tijdstip waarop de gegevens zijn vervaardigd of zoveel langer als noodzakelijk (bijvoorbeeld bij chronische ziekten).
– vernietiging: de logopedist is verplicht het dossier te vernietigen, binnen 3 maanden na het verzoek van de cliënt en na 15 jaar, te rekenen vanaf het tijdstip waarop de gegevens zijn vervaardigd.
– geheimhoudingsplicht: aan verzoeken voor inlichtingen over, inzage of kopie van gegevens aan anderen dan de cliënt, kan alleen worden voldaan als daartoe uitdrukkelijke schriftelijke toestemming van de cliënt is verkregen. Uitsprekend vraagt goedkeuring hiervoor in een behandelovereenkomst welke door cliënt na toestemming wordt ondertekend. Uitsprekend houdt zich aan de wet van de privacybescherming en gaan zorgvuldig om met privacygevoelige informatie.
– inzage dossier: daarnaast heeft de cliënt een aantal rechten waar de logopedist rekening mee moet houden, namelijk het recht op inzage in zijn (medisch) dossier en privacybescherming bij overdracht van gegevens. De cliënt heeft ten alle tijden recht om het (kinds) dossier in te zien. De cliënt kan hiervoor terecht bij de behandelend logopedist van Uitsprekend. Wij zijn graag hierbij aanwezig om eventuele vragen te kunnen beantwoorden.
Volgens de WGBO heeft de cliënt zelf ook een informatie- en medewerkingsplicht: de cliënt is verplicht om de logopedist goed, eerlijk en volledig op de hoogte te stellen van zijn/haar problematiek. Met de juiste informatie kan de logopedist sneller en beter een diagnose stellen en kan de logopedist beter zorg verlenen
Patiënten klachtrecht
Klachten en wat je kunt doen
Bij een klacht over ons of de praktijk kun je natuurlijk altijd zelf contact met ons opnemen. Wij zullen uw klacht altijd serieus in behandeling nemen, onze interne klachtenprocedure opstarten en bekijken hoe we tot een oplossing kunnen komen.
Patiëntenklachtrecht en beroepscode
Op grond van de Wet Klachtrecht Cliënten Zorgsector is elke logopedist verplicht een regeling te hebben voor de behandeling van klachten van cliënten. Het gaat dan om klachten over het handelen van de zorgaanbieder (of het nalaten daarvan), dat nadelige gevlogen heeft voor jou, de cliënt. De wet schrijft voor dat klachten worden behandeld door een commissie van tenminste drie leden. De voorzitter mag niet werkzaam zijn bij of voor de betreffende zorgaanbieder.
De beroepsvereniging van logopedisten, de Nederlandse Vereniging voor Logopedie en Foniatrie (NVLF) heeft zo’n klachtenregeling tot stand gebracht. De NVLF heeft een onafhankelijke klachtencommissie. De beroepscode voor de logopedist vormt de basis voor deze klachtenregeling. Ons handelen wordt aan die beroepscode getoetst.
Onze praktijk hanteert deze klachtenregeling en is aangesloten bij de klachtencommissie van de NVLF. Voor meer informatie over de klachtenregeling en de procedures die gevolgd moeten worden, kun je op deze website kijken: Klachtenloket Paramedici.